سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علم | تکنولوژی | سلامت | مولتی‌مدیا

آزمایشات معمول خون و مدت زمانی که طول می کشد تا نتیجه آماده شود؟

برخی از رایج‌ترین آزمایش‌های خونی که ممکن است پزشک تجویز کند عبارتند از:

 

شمارش کامل سلول‌های خونی یا complete blood count (CBC) ، نوعی آزمایش خون است که طی آن از خون وریدی نمونه‌ گرفته می‌شود. این آزمایش خون برای تشخیص سلول‌های غیر طبیعی یا نابالغ، عفونت، کم خونی یا آنمی، التهاب، سرطان خون، بیماری سلول‌های داسی شکل، تالاسمی،‌ کمبودهای تغذیه‌ای (به عنوان مثال کمبود آهن، B12 یا فولات) یا اختلال سیستم ایمنی بدن به کار برده می‌شود.

پزشک ممکن است آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی را به عنوان بخشی از معاینه‌ی روتین درخواست کند. آزمایش خون به عنوان یک آزمایش تشخیصی؛ از مهم ترین و پرکاربردترین آزمایش هاست که ضرورت آن بر کسی پوشیده نیست.

برخی افراد پس از خون گیری، دچار درد خفیف یا سرگیجه می‌شوند. بعد از آزمایش، ممکن است در محل ورود سوزن کبودی، خونریزی جزئی، عفونت یا هماتوم (توده‌ی پر از خون در زیر پوست) ایجاد شود.پانل متابولیک پایه این آزمایش الکترولیت های رایج در خون و همچنین سایر ترکیبات را اندازه گیری می کند. به عنوان مثال می توان به کلسیم، گلوکز، سدیم، پتاسیم، دی اکسید کربن، کلرید، نیتروژن اوره خون و کراتینین اشاره کرد. ممکن است از شما خواسته شود قبل از گرفتن خون برای مدت معینی روزه بگیرید. این نتایج نیز معمولاً ظرف 24 ساعت برای پزشک شما ارسال می شود.

پانل متابولیک کامل این آزمایش خون تمام فاکتورهای ذکر شده در تست بالا و همچنین دو آزمایش پروتئین آلبومین و پروتئین کل و همچنین چهار آزمایش عملکرد کبد را اندازه گیری می کند. اینها عبارتند از ALP، ALT، AST و بیلی روبین. اگر پزشک بخواهد در مورد عملکرد کبد یا کلیه شما اطلاعات بیشتری کسب کند، ممکن است این آزمایش جامع تر را تجویز کند. آنها معمولاً نتایج شما را ظرف یک تا سه روز دریافت می کنند.

پنل لیپیدی پانل های لیپید میزان کلسترول بدن را اندازه گیری می کنند. این شامل لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) می شود. پزشک شما باید در عرض 24 ساعت نتایج را از آزمایشگاه دریافت کند.

اغلب پرسنل آزمایشگاه با تماس مستقیم یا انتقال نتایج به مطب پزشک برای بررسی آنها اقدام می کنند. بسته به برنامه پزشک خود، ممکن است نتایج خود را از طریق یک تماس تلفنی یا پورتال آنلاین، مدت کوتاهی پس از دریافت مطب پزشک، یاد بگیرید. با این حال، باید آماده باشید که زمان بیشتری را در اختیار داشته باشید.

 

برخی از آزمایشگاه‌ها نتایج را مستقیماً از طریق یک پورتال آنلاین امن و بدون نظر پزشک برای شما منتشر می‌کنند. در این مورد، آزمایشگاه می تواند به شما بگوید که چه زمانی باید انتظار نتایج را داشته باشید.

 

اگر نمونه ناکافی باشد (خون کافی نباشد)، آلوده باشد، یا اگر سلول های خونی به دلایلی قبل از رسیدن به آزمایشگاه از بین رفته باشند، ممکن است نتایج شما به تعویق بیفتد.

آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری معمولاً کمی یا کیفی است. یک آزمایش خون کیفی یک نتیجه "بله" یا "خیر" را به بارداری ارائه می دهد. یک آزمایش خون کمی می تواند به میزان وجود گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) در بدن پاسخ دهد. این هورمون در دوران بارداری تولید می شود.

 

مدت زمانی که طول می کشد تا این آزمایشات به نتیجه برسد می تواند متفاوت باشد. اگر پزشک یک آزمایشگاه داخلی داشته باشد، ممکن است نتیجه خود را در چند ساعت دریافت کنید. اگر نه، ممکن است دو تا سه روز طول بکشد. هر دو آزمایش بیشتر از آزمایش ادرار بارداری طول می کشد. این آزمایش معمولاً در عرض چند دقیقه نتیجه می دهد، اما دقیق تر است.

 

آزمایشات تیروئید

پانل تیروئید وجود هورمون تیروئید مانند هورمون محرک تیروئید (TSH) را در خون آزمایش می کند.

 

اندازه‌گیری‌های دیگر عبارتند از جذب T3، تیروکسین (T4) و شاخص T4 آزاد که به نام T7 نیز شناخته می‌شود. پزشک این آزمایش را تجویز می کند تا مشخص کند که آیا یک فرد دارای بیماری هایی است که تیروئید او را تحت تأثیر قرار می دهد، مانند پرکاری یا کم کاری تیروئید.

 

این نتایج باید در عرض یک تا دو روز به پزشک شما ارسال شود، بنابراین معمولاً می توانید انتظار داشته باشید که سطح خود را در عرض یک هفته یاد بگیرید.

 

آزمایشات سرطان

پزشکان ممکن است از چندین نوع آزمایش خون مختلف برای تشخیص وجود احتمالی سرطان استفاده کنند. آزمایش خون توصیه شده به نوع سرطانی که پزشک شما به دنبال آن است بستگی دارد. برخی از این آزمایش‌ها می‌توانند نادرتر باشند، همانطور که در مورد انواع خاصی از ایمونوگلوبولین‌ها و نشانگرهای تومور وجود دارد.

 

این آزمایشات ممکن است روزها تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا نتایج در دسترس باشد.

 

تست عفونت های مقاربتی (STI).

آزمایش سریع برای آزمایش های HIV، اغلب در مراکز بهداشتی و کلینیک های اجتماعی، در دسترس است. طبق گفته دانشگاه کلمبیا، این آزمایشات معمولاً در 10 تا 20 دقیقه نتایج را ارائه می دهند. پزشکان همچنین از آزمایش خون برای آزمایش وجود شرایطی مانند تبخال، هپاتیت و سیفلیس استفاده می کنند. این نتایج ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد.

 

توجه داشته باشید که سواب (از ناحیه تناسلی یا داخل دهان) و آزمایش ادرار ممکن است روش ارجح برای برخی از آزمایشات STI باشد. اگر فرهنگ ها نیاز به رشد داشته باشند، نتایج ممکن است بیشتر طول بکشد.

 

برخی از بیماری های مقاربتی بلافاصله پس از انتقال خود را نشان نمی دهند، بنابراین پزشک ممکن است پس از یک نتیجه منفی، آزمایش بعدی را برای مدت معینی تجویز کند.

آزمایشات کم خونی

پزشک می‌تواند برای آزمایش کم خونی CBC یا آزمایشات کمتری را با درخواست آزمایش هموگلوبین و هماتوکریت (H و H) تجویز کند. آزمایش سریع برای این نتایج در دسترس است، با سطوحی که گاهی اوقات در 10 دقیقه یا کمتر گزارش می شود. با این حال، نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی دیگر ممکن است ساعت‌ها طول بکشد.

آزمایش خون بستری در مقابل سرپایی

موقعیت مکانی می تواند در سرعت بازگرداندن نتایج شما نقش داشته باشد. به عنوان مثال، رفتن به مکانی که در آن یک آزمایشگاه در محل وجود دارد (مانند یک بیمارستان) ممکن است نتایج را سریعتر از زمانی که خون شما باید به آزمایشگاه دیگری ارسال شود، به شما برساند. آزمایش های تخصصی برای شرایط نادر اغلب باید به آزمایشگاه های خاص ارسال شود.

 

با توجه به آزمایشگاه پزشکی منطقه ای، اکثر نتایج داخل بیمارستانی را می توان در عرض سه تا شش ساعت پس از گرفتن خون به دست آورد. گاهی اوقات خونگیری در سایر مراکز غیر بیمارستانی ممکن است چندین روز طول بکشد تا نتیجه حاصل شود.

 

نکاتی برای به دست آوردن سریعتر نتایج

اگر امیدوارید نتایج آزمایش خون را در اسرع وقت دریافت کنید، برخی از نکات برای انجام این کار می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

بخواهید در مکانی که آزمایشگاهی در محل وجود دارد خون گیری شود.

بپرسید که آیا گزینه های "تست سریع" برای یک آزمایش خاص، مانند H و H برای کم خونی وجود دارد یا خیر.

بپرسید که آیا می توان نتایج را از طریق یک پورتال وب برای شما ارسال کرد.

بپرسید آیا می توانید در مرکز پزشکی منتظر بمانید تا نتایج در دسترس باشد.

گاهی اوقات، سرعت انجام آزمایش خون به میزان رایج بودن آزمایش خون بستگی دارد. آزمایش‌های خونی که اغلب انجام می‌شوند، مانند CBC یا پانل متابولیک، معمولاً سریع‌تر از آزمایش‌های مربوط به شرایط نادر در دسترس هستند. آزمایشگاه‌های کمتری ممکن است آزمایش‌هایی را برای این شرایط در دسترس داشته باشند، که می‌تواند نتایج را کاهش دهد.

 

با نوآوری در آزمایش سریع، آزمایش های آزمایشگاهی بسیار بیشتری زودتر از همیشه در دسترس هستند. با این حال، اغلب مهم است که پزشک قبل از ارائه نتایج، یک بررسی دقیق انجام دهد. پرسیدن از پزشک یا تکنسین های آزمایشگاهی در مورد مدت زمانی که میانگین آزمایش ها طول می کشد، می تواند به شما کمک کند تا یک چارچوب زمانی واقع بینانه برای دریافت نتایج ایجاد کنید.

 

AACC اطلاعات جامعی در مورد آزمایشات خون در راهنمای خود ارائه می دهد.

آزمایش های تشخیصی شاید اولین قدم و مهمترین قدم در مسیر سلامت شما باشه. شما باید نسبت به علائم خودتون آگاه باشید و در صورتی که حالتون خوب نیست با مشورت دکتر؛ حتما برای دادن آزمایش اقدام کنید.

علاوه بر اون بد نیست بدونید که آزمایش هایی هستند که لازم نیست حتما علائمی باشه تا به سراغشون برید. شما هر ساله باید آزمایش خون بدید، هورمون ها رو چک کنید و یا از تست پاپ اسمیر و یا پروستات هم که قطعا از اهمیتشون آگاه هستید.

در این دسته بندی؛ دکترتو سعی کرده همه آزمایش های عمومی و تخصصی رو براتون آماده کنه. شما با مراجعه به این مقالات؛ می تونید تا حدودی خودکفا بشید. شرایط قبل از دادن هر آزمایش، کارهایی که باید بکنید و یا نباید بکنید رو بدونید. مهمتر از همه اینا؛ می تونید نتیجه آزمایش های خودتون رو بخونید و حتی تفسیر کنید.

منبع : https://doctoreto.com/blog/topics/check-up/

https://www.healthline.com/health/how-long-for-blood-test-results